Translate

mandag den 19. december 2011

19. december. Engle og skærekage.

Disse tre søde små engle er i biskuit porselæn, jeg tror de er til at hænge på juletræet, jeg købte dem for mange år siden i nogle gyselige farver, men jeg brændte farverne af dem i min porselænsovn ved 810 g. og så har jeg malet dem i lyse farver, jeg ville have dem til at ligne gamle glansbilleder, jeg er faktisk ret glad for dem.
Max siger de ligner tre små sladretanter, hvad bilder han sig ind?



Og så til julens bedste skærekage,  (er du klar Elsebeth) her kommer opskriften:
Rør 200g smør (ikke margarine) godt med 200g sukker
rør tre æg i et af gangen
bland 200g. mel med 1tsk bagepulver, og fold det forsigtigt i sammen med 50g. hakkede valnøddekerner, 50g. hakkede cocktailbær og tre/fire spsk rom.
kom halvdelen af dejen i en aflang form (1½) smurt eller beklædt med bagepapir,
pluk nu 80g. marcipan i mindre stykker og fordel dem over dejen,
dæk med resten af dejen.
bag kagen nederst i ovnen ved 175 grader i ca. 1 time.
mærk efter med en gaffel (jeg bruger en strikkepind) hænger der ingen dej ved er kagen færdigbagt.
kan evt. pyntes med smeltet chokolade, kandiserede violer eller valnøddekerner.
velbekommen, tænk på mig når i nyder den.


Posted by PicasaDet var så dagens indlæg, det er som det stresser lidt til, her hvor vi nærmer os jul men jeg er der igen i morgen, og håber i osse kikker ind og måske lægger en lille kommentar, tak for alle dem i dag.
juleknus morkaren.

18 kommentarer:

  1. Du er da den eneste jeg "kender", der går hjem og maler nyindkøbte figurer om. De er virkeligt smukke. Og Max har ret i det med sladretanterne...men sig det ikke til ham ! Det er jo ret nedsættende overfor os kvinder !!!
    Jeg springer din opskrift over - ingen her i huset kan klare kager med "klumper" i.
    Hav en dejlig 19. december.
    Her er isglat og jeg har lige været ude at salte fortorvet. Sådan har man så mange glæder....

    SvarSlet
  2. Det har sine fordele, at man selv kan lave tingene om =D De er søde alle 3
    Herhjemme er vi heller ikke til din kage, men god appetit til de som bager den
    KH Lonnie

    SvarSlet
  3. Sladretanteengle - hvordan mon man kan være både en sladretante og en engel, hum.... lyder ikke helt rigtigt i min tænkning :0)jeg synes nu de ser søde ud.
    Så er opskriften skrevet af, det lyder som om det bliver en himmerrigsmundfuld - mums...
    1000 tak for opskriften.
    Juleknus fra Elsebeth

    SvarSlet
  4. Hvor er dine engle bare flotte. Er vild med de farver, du har givet dem :)

    SvarSlet
  5. Dine engle er meget yndige :o)

    SvarSlet
  6. Dine engle er vildt søde.
    Tak for opskrift. Her er vi ligeglade med om der er klumper, bare det er kage. :-))

    SvarSlet
  7. Det er nogle yndige Engle.
    Kagen er allerede under fremstilling og vi glæder os til at sætte tænderne i den.

    SvarSlet
  8. Söta änglar och kakan ser verkligen mumsig ut!
    Nu tar jag en liten bloggpaus, för att hämta inspirationen igen. Vill önska er en riktigt GOD JUL & ETT GOTT NYTT ÅR. Kram Lena

    SvarSlet
  9. Mums den kage ser dag bare lækker ud - nu ved jeg lige hvad jeg skal bruge den rest marcipan til som ikke blev brugt til konfekt produktion :-)

    Skønne engle - og ja, jeg syntes også de ser sådan lidt glansbilled agtige ud.

    SvarSlet
  10. Mums for en lækker kage. Og sikke smukke dine engler er... de ligner jo næsten glansbilleder.Var ikke klar over at man kunne brænde farverne af, men så lærte jeg noget nyt idag igen;-)
    Ha en rigtig god aften

    SvarSlet
  11. Oh, so lovely images, dear friend! I see that you prepare already your sweet Christmas :-) I wish you a very happy time of holidays. Kisses!

    SvarSlet
  12. Ha .. Købe nye figure også brænde malingen af, sidder her og smiler, det er bare SÅ godt. De er blevet super søde, rigtig flotte : )
    Ser spændene ud din kage.
    Rigtig god aften her d 19 dec.

    SvarSlet
  13. Den ser rigtig spændende ud den kage! :-)

    SvarSlet
  14. ja ja jeg siger ikke noget ang. de nymaled figurer. du er jo porcelænsmaler ...og såkunne du ikke dy dig for at male dem MORKAREN WAY..griner der er super skønne Karen men jeg må nok sige som Aka Annette..ti hi...og uhm mums den kage har jeg lige kopieret ud denmå jeg prøve og så vil jeg kalde den for morkaren kagen..tak for opskriften, vil bage den fluks imellem jul og nytår da jeg pt lige nu er syg og ikke kommer ud før til jul..

    SvarSlet
  15. Kære Mor Karen. TAK for din kommentar hos OSH - og tak fordi du skrev du havde hørt det - så fik jeg nemlig selv opdaget at det var med i gårsdagens udsendelse - man ved jo aldrig om man kommer gennem nåleøjet og heller ikke hvornår de vælger at bringe det. Kommentarrunden er ikke så trofast som de andre år - tiden er simpelthen ikke til det - men jeg kan se du har været flittig med et fint dukkehus. Rigtig glædelig jul til dig, din Max og jeres frække kat. =0) Charlie

    SvarSlet
  16. Hvor er de søde dine små engle - og hvis ham MAX ellers opføre sig ordenligt, har de vel ikke noget at sladre om.... ;o)

    SvarSlet