Translate

onsdag den 1. maj 2013

Kvindealbum.

Så blev mit kvindealbum endelig helt færdigt. Ideen med perler mellem siderne var ikke god, måske var siderne for tunge eller hvad ved jeg, men de saksede og dinglede fra side til side der var slet ikke hold på noget. 
Og så var gode råd dyre, jeg havde jo klippede huller i både sider og omslag, efter en dag eller to i tænkeboksen, lavede den der "foldefidus" man kan lave afstand med, men jeg måtte jo kamuflere alle de huller jeg havde klippet, det gik med ekstra papir og blonder.

Jeg havde jo købt G45 Ladies Diary, meget smukt papir, og så vil jeg sige tusind tak til alle der har bistået med pynt og udskæringer, en del stammer fra Charlotte Ravns dejlige candy, og meget fra de advents gaverne jeg har fået og sidst men ikke mindst sendte Jette Munkbøl en del udskæringer fra sin "silhuette" da hun hørte om min plan med kvindealbummet.

Flot ryg ikke, det er nok det bredeste minialbum jeg har lavet, jeg skar kuverterne op i begge ender så der er også store tags jeg kan skrive lidt på om de kære kvinder. Det kan godt være de første historie er lidt triste, men livet er jo ikke lutter lagkage, og bare rolig der kommer også noget der er mindre trist.

Vi begynder med mormor, født omkring 1875, fik 10 børn, først to drenge, der begge fik en håndværks uddannelse, men dernæst otte piger, (dem kommer jeg tilbage til) de skulle jo bare ud og tjene som stue og kokkepiger, den yngste af pigerne blev kun to år, hun spiste en blånelse tabelet (sådan en man brugte i skyllevandet når man vaskede storvask) og selv om der var så mange børn var det svært for mormor at komme over, hun har nok følt hun ikke passede godt nok på hende, bolcher og den slags var der ikke råd til, så alt der bare lignede et stykke slik puttede de små i munden.
Mormor var rund (og blød) dejlig for os børn at putte hos, (hun havde 29 børnebørn) vi besøgte hende tit, og i min tidligste barndom holdt vi altid jul hjemme hos hende og bedstefar.
Da bedstefar (der var anlægsgartner) pludselig døde og mormor ikke rigtig kunne klare sig selv længere kom hun på et plejehjem, der syntes de, mormor var for fed og satte hende på en skrap slankekur, hun var derfor altid skrupsulten, hun klagede sin nød til sine døtre, og moster Helga der var blevet gift med en landmand på Lolland, sendte regelmæssigt pakker med mad til hende, hvis personalet opdagede det tog de dem fra hende og delte indholdet ud mellem alle på plejehjemmet (det skulle ikke undre mig om de åd det selv) men en skønne dag fik mormor en pakke som ingen havde opdaget, hun gemte den under sin seng, da der så var sagt godnat og lyset var slukket fandt mormor sin pakke frem, der var en hel stegt kylling en hjemmebagt kage et glas honning (Helgas mand havde bistader) og andre lækkerier, mormor spiste og spiste, og blev så forfærdelig syg om natten, hendes mave, var jo vant til at være tom, hun døde en smertefuld død, jeg hørte min mor og hendes søstre tale om at hendes mave var bristede.

Så er der min farmor, lidt ældre end mormor kan jeg regne ud, hun fikogså ti børn, først fem drenge, (hun mistede også et barn den tredie søn Niels døde som barn af stivkrampe), og så fem piger hvoraf de sidste to var tvillinger, min far var den ældste, jeg har ingen erindring om hende, hun var lige død da jeg opsøgte min far for at lære den del af min familie at kende, men min bror Calle der er vokset op hos min far og været meget hos farmor siger hun var meget sød og kærlig, i 1946 blev den fjerde søn som arbejde hos DSB kørt i hjel i tæt tåge sammen med hele det sjak han arbejdede sammen med, han efterlod kone, og to små børn på 2 og 4 år. de sidste år hun levede var hun næsten blind, og så tænker jeg: var det grøn stær, som ikke blev behandlet, og er den slags arveligt.
Jeg håber ikke i syntes dette er alt for trist læsning, men det skal da med, jeg havde lange ører som barn, lyttede til hvad mor og mostrene talte om, og de alvorlige ting husker man nok bedst. 
Hvis i er med endnu og gider lægge en lille kommentar bliver jeg meget glad, knus morkaren.

19 kommentarer:

  1. Ih, et smukt album. Spændende at læse om dine bedstemødre - skønt det er lidt trist. Glæder mig til at læse mere.

    Knus :)

    SvarSlet
  2. Så nydelig album og alltid kjekt å lese dine historier,
    klem bente:)

    SvarSlet
  3. Uha hvor har jeg glædet mig, til at se og læse dit kvinde mini album.
    Det er bare så smukt.
    Historie er altid spændende, uanset om den er lidt trist eller sjov.
    Du har sådan en god måde, at få det skrevet på.
    Så man bare gerne vil se og læse mere.
    Knus Jette

    SvarSlet
  4. Så flott et mini-album og så koselig å ha senere å kikke i.
    Gode minner, selv om mye er bittersødt å tenke på. Alt er ikke rosenrødt.. Har man stor slekt vil det være mange forskjellige skjebner. ♥
    Du er flink :)

    SvarSlet
  5. Det album ser altså så spændende ud. I folkeskolen var mit yndlings fag historie (især den gamle del) og som Jette siger så er det spændende hvad enten det er trist eller sjovt.

    Knus

    SvarSlet
  6. Wow et flot album! Og spændende læsning også.
    Du må have en god dag.

    SvarSlet
  7. Sikke et smukt stykke arbejde du har lavet der,og historien i sig selv ikke mindre selv om den er trist.
    Og jo grøn stær går i arv,så du skal med to års mellemrum få tjekket dine øjne og dine børn skal der også holdes øje med;) min far havde det nemlig ,så jeg har været ved øjenlægen og fået at vid hvor vigtig det er;)
    Jeg glæder mig til at se og læse mere om kvinderne i din familie;)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
  8. The album is beautiful, you put so much work into it. It was so interesting to hear the family stories as well. But the story about your grandmother in the nursing home, eating herself to death, was very sad.

    SvarSlet
  9. Ih, hvor er det spændende læsning :) Jeg glemte helt at se på selve scrap-delen, så jeg måtte scrolle tilbage ;) Men det er et super flot/sødt album! Glæder mig til fortsættelsen ...

    SvarSlet
  10. Et rigtigt lækkert album med en flot forside og spændende læsning

    God dag

    SvarSlet
  11. Lækkert album og meget spændende læsning....glæder mig til at se og læse mere:-))
    God dag til dig:-))
    Knus Lise

    SvarSlet
  12. Wauw - hvilket album og HVILKEN historie. Spændende og lidt grufuld læsning. Elsker slægt historie :-)

    SvarSlet
  13. Super flot kvindealbum du har lavet, - spændende historie.
    Knus Bodil

    SvarSlet
  14. Kære Karen, jo det er jo nogle lidt sørgelige skæbner ind imellem, det var-og er ikke altid lutter idyl at være menneske!
    Dit album ser fantastisk ud,-og jeg glæder mig til at se og læse mere.
    Knus,Dorthe

    SvarSlet
  15. wow så flot dit kvindealbum er blevet super lækkert

    SvarSlet
  16. Det er et superflot album du har lavet, og så med det smukke papir. det er jo som lavet til det her formål.
    Igen nogle rigtig fine sider med nogle dejlige historier til.
    Selvfølgelig er det nogle kedelige ting de kvinder har oplevet dengang....og de ting man nok bedst husker at genfortælle i familien.
    Jeg elsker dine fortællinger.....

    Rigtig god weekend til Max og dig.

    SvarSlet
  17. Det er et skønt album du igen har lavet. Ja livet er ikke altid lutter lagkage. Jeg nyder alligevel altid dine historier. Glæder mig til at læse mere. :-)

    SvarSlet
  18. Sikke et fint album, og super historier, ja de er meget triste, men som du skriver skal de jo med, det er en del af historien. At have lange øre som barn : ) er en vigtig ting, ellers får man jo aldrig noget at vide : )
    Ritig god weekend

    SvarSlet
  19. Kære Karen sikke et smukt album. Og en smuk fortælling fra den gang, ja jo selvfølgelig er det triste historie, men jeg nyder når du fortæller og skriver om din barndom. Og jo skøn du lyttede med så var det jo godt. Selv om din mor og moster Helga måske ikke syntes det. Men ellers kunne vi jo ikke få de spændene og livs oplevelser fortalt hvis du ikke havde hørt dem. Så tak fordi du fortælle så spændene og gribende. Og ikke mindst de dejlige billeder du har med så fortælle også noget i sig selv om din mormor og farmor. Knus fra Lise

    SvarSlet